Application of the rhizomatic thinking to the jewelry design

Authors

  • Anahí Peña Vega Facultad de Estudios Superiores Acatlán, UNAM

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2022.6.41

Keywords:

jewelry, rhizoma, Fast Fashion

Abstract

The jewel is an object that transmits messages between individuals, and offers information about the identity of the individual who wears it. We could qualify it as an abstract territory in which the human being expresses himself. Due to the semantic complexity that jewelry posses, its analysis and creation involves a multidisciplinary approach and requires a wholesome perspective to achieve it. Rhizomatic thinking creates the possibility of its application to the analysis of jewelry creative process. By using the metaphor of the tree system and the rhizome system, we can establish the jewelry design process follows global fashion trends in a tree system that reduces the quality of jewelry design and materials; on the other hand, by following a rhizomatic model in the creation of jewelry, the designer is allowed to integrate information from their culture and place of origin that enriches the process of creating and designing other pieces.

Author Biography

Anahí Peña Vega, Facultad de Estudios Superiores Acatlán, UNAM

Licenciada en Diseño Industrial egresada del Tecnológico de Monterrey Campus Estado de México. Cuenta con 6 años de experiencia en una empresa de alcance nacional e internacional como responsable del área de Diseño de joyería. Actualmente cursa la Maestría en Diseño y Comunicación Visual en la Facultad de Artes y Diseño en la UNAM en la FES Acatlán.

References

Ahde-Deal, P. (2013). Women and Jewelry. Aalto Arts Books.

Deleuze, G., Guattari, F. (2019). Nota Editorial. Rizoma (D. Rincón, ed. y trad.). Fontamara. (Original publicado en 2009), 7-22.

Deleuze, G., Guattari, F. (2019) Rizoma. (D. Rincón, ed. y trad.). Fontamara. (Original publicado en 2009), 23-69

Di Sandro, N. (2020). Contemporary Fashion Imaginary. Deconstructing Gender. Zone Moda Journal.Consultado el 22 de septiembre de 2021. https://zmj.unibo.it/article/view/11087/11453

León, O. (2004). Bases teóricas de la Gestalt: Fenomenología. Instituto Venezolano de Gestalt. https://nanopdf.com/download/fenomenologia-institutovenezolanodegestaltcomve_pdf

Fraga, E. (2013). El pensamiento binario y sus salidas. Hibridez, pluricultural, paridad y mestizaje. Revista Estudios Sociales Contemporáneos. N°9, 66-75. Consultado el 22 de septiembre de 2021. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/5237/fragaesc-9.pdfGonzález, W.J. (2010). La predicción Científica. Consultado el 28 de Agosto de 2021. http://publicaciones.eco.uaslp.mx/VOL9/Paper05-6(1).pdf

Herner, M. (2009). Territorio, desterritorialización y reterritorialización: un abordaje teórico desde la perspectiva de Deleuze y Guattari. Instituto de Geografía-Facultad de Ciencias Humanas UNLPam. 165 http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/248/Territorio%2c%20desterritorializaci%c3%b3n%20y.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hueso, M.A. (2018). Transformar información en conocimiento, una nueva sociedad: UNESCO. RELACSO 07, 1-14. Consultado el 22 de septiembre de 2021. https://relacso.flacso.edu.mx/sites/default/files/docs/2018-02/transformar_informacion.pdf

Lindley, D. (2008). Incertidumbre. Ariel.

Olmedo, R. (2019). #AmorEsAmor como constructor de redes digitales en el movimiento LGBTTTIQA en México. Virtualis. Consultado el 21 de septiembre de 2021.https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/301/340#B23

Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. (s.f.). Material didáctico. Epistemología de la complejidad.Consultado el 27 de octubre de 2021. https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/electivas/102_infanto_juvenil/material/complejidad_morin.pdf

Xue, S. (2018). Ethical Fashion in the Age of Fast Fashion. Art Honors Papers, 26, 19-42. Consultado el 15 de noviembre de 2021. https://digitalcommons.conncoll.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1023&context=arthp

Zeballos, F. (2005). ¿Cómo se gestiona el conocimiento? En Gestión del conocimiento tácito, 4-13. Universidad Católica del Uruguay.

Published

2022-11-15

How to Cite

Peña Vega, A. (2022). Application of the rhizomatic thinking to the jewelry design. Voices and Knowledge, 6(6), 28–37. https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2022.6.41

Issue

Section

Articles