Towards Anti-Racist Education: Systematization of the Experience of the Afro-Colombian Chair at the University of Cauca (2014-2024)

Authors

  • Jaime Alberto Viveros Palacios Centro de Memorias Étnicas, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2025.14.119

Keywords:

Higher education, curriculum, antiracism, afro-Colombian identity, racism, discrimination

Abstract

The Afro-Colombian Chair “Rogerio Velásquez Murillo” is a pioneer in higher education in Colombia in terms of teaching the thought and history of Afro-Colombian peoples, thus contributing to their recognition and dignification, which makes it an innovative educational experience. This article reports on the results of the systematization of the experience of the Afro-Colombian Chair “Rogerio Velásquez Murillo” during the period from 2014 to 2024. It is significant to analyze how an educational experience, the Afro-Colombian Chair “Rogerio Velásquez Murillo” of the University of Cauca, can contribute to the eradication of racism and other forms of intolerance within the university educa-tion system.

Author Biography

Jaime Alberto Viveros Palacios, Centro de Memorias Étnicas, Colombia

Jaime Alberto Viveros Palacios es Licenciado en Etnoeducación con énfasis en Comunicación y Lingüística (Universidad del Cauca) y Magíster en Educación para la Diversidad (Universidad de Manizales). Actualmente es docente universitario e investigador del grupo Centro de Memorias Étnicas, ha trabajado en proyectos con comunidades indígenas y afrocolombianas enfocados en fortalecer la identidad, la memoria y la cultura étnica a través de la educación y los medios digitales.

References

Caicedo Ortiz, J. A., y Castillo Guzmán, E. (2008). Indígenas y afrodescendientes en la universidad colombiana: nuevos sujetos, viejas estructuras. Cuadernos Interculturales, 6(10), 62-90.

Caicedo Ortiz, J.A. y Castillo Guzmán, E. (2022). El racismo escolar: Debates educativos y crónicas. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.

Castillo, E. y Caicedo, J. A. (2016) Interculturalidad y Justicia cognitiva en la universidad colombiana. Nómadas (44), 147-165.

Castillo, E. y Ocoró, A. L. (2023). De la interculturalidad al racismo en la educación superior. En G. Cyarnz et al. (Coord.), Racismos y educación superior en Indo-Afro-Latinoamérica (pp. 21-36). Buenos Aires: CLACSO.

Centro de Memorias Étnicas. (S.f.). ¿Quiénes somos? https://www.centromemoriasetnicas.org/qui%C3%A9nes-somos/

Formación Integral Social y Humanística – FISH. (2017). Informe Componente de Formación Integral, Social Y Humana. [Manuscrito inédito]. Universidad del Cauca.

Gómez, D. (2022, mayo) Racismo Estructural y Racismo Actual: Apropósito del mes de la herencia africana y de día de la afrocolombianidad. Universidad de los Andes Cider. https://cider.uniandes.edu.co/es/boletines/boletin-129/Racismo-estructural-y-racismo-actual-afrocolombianidad

Hinestroza, J. (2018). Rogerio Velásquez Murillo: apuntes al legado del primer etnólogo negro de Colombia [Resumen de ponencia]. 8° Conferencia Latinoamericana y Caribeña de Ciencias Sociales, Buenos Aires. https://www.clacso.org.ar/conferencia2018/presentacion_ponencia.php?ponencia=201842112851-1556-pi

Mato, D. (2018). Educación Superior y Pueblos indígenas y afrodescendientes en América latina. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Organización de las Naciones Unidas - ONU. (2002). Conferencia Mundial contra el Racismo, la Discriminación Racial, la Xenofobia y las Formas Conexas de Intolerancia. Declaración y Programa de Acción. Nueva York: Departamento de Información Pública de las Naciones Unidas.

Pérez, R. M. (2019). ¿Aprendemos la interculturalidad? La experiencia de la cátedra “Afrocolombianidades Contemporáneas” en la Universidad del Cauca. [Tesis de maestría, Universidad del Cauca].

Quintero, O. (2013). El racismo cotidiano en la universidad colombiana desde la experiencia vivida por los estudiantes negros en Bogotá. [Tesis doctoral, Universidad del Rosario].

Revista Matinal. (2010). La sistematización de experiencias: aspectos teóricos y metodológicos. Entrevista a Oscar Jara. Matinal, Revista de Investigación y Pedagogía, (4 y 5) 1-8. https://cepalforja.org/sistem/documentos/ojara_entrevista_rmatinal.pdf

Suplecy, Marta, Novos paradigmas nas Esferas de Poder. Revista Estudos Feministas, vol. 4, núm. 1, 1996.

Universidad del Cauca. (2021). Hacia una universidad antirracista. Recuperado de: https://portal.unicauca.edu.co/versionP/noticias/interacci%C3%B3n-social/unicauca-hacia-una-universidad-antirracista

Published

2025-07-15

How to Cite

Viveros Palacios, J. A. (2025). Towards Anti-Racist Education: Systematization of the Experience of the Afro-Colombian Chair at the University of Cauca (2014-2024). Voices and Knowledge, (14), 20–41. https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2025.14.119

Issue

Section

Articles