The normalization of school bullying in the higher middle level

Authors

  • Mayra Orta Salazar Facultad de Estudios Superiores Aragón, UNAM

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2022.5.34

Keywords:

Bullying, normalization, victim, aggressor

Abstract

The work analyzes the results of the investigation of bullying carried out at the high school level, whose results showed that bullying has been normalized, since the student community has considered it normal for one student to make jokes to another, which range from hiding belongings, giving nicknames, pushing, etc., behaviors that can go unnoticed, which, being repetitive, become bullying, which can seriously affect the victim.

Author Biography

Mayra Orta Salazar, Facultad de Estudios Superiores Aragón, UNAM

Licenciada en Derecho; maestra en Educación y Formación Docente, por la Universidad Alianza; estudiante de la Maestría en Derecho, en la Unidad de Posgrado de la Facultad de Estudios Superiores Aragón, Universidad Nacional Autónoma de México; docente y litigante.

References

Bessa, M. E. (2015). Bullying en la etapa escolar: perfil y características de los actores, consecuencias y líneas de intervención para su prevención en las escuelas.Montevideo. [Trabajo final de grado]. Facultad de Psicología. Universidad de la República (Uruguay).

Carozzo, J. C. (2013). Bullying (opiniones reunidas). Observatorio sobre la violencia y convivencia en la escuela. https://es.calameo.com/read/0035904623963ca085ef9

Fernández, M. R. & Palomero, J. E. (2001, agosto). Para saber más sobre la violencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (41), 179-203.

Heros Aguilar, G. (2016, 30 de marzo). Bullying III. Características psicológicas de la víctima. Bullying Tolerancia Cero. https://dilpl-bullying.blogspot.com/search?q=algunos+autores&max-results=20&by-date=true

León, O. (2004). Bases teóricas de la Gestalt: Fenomenología. Instituto Venezolano de Gestalt. https://nanopdf.com/download/fenomenologia-institutovenezolanodegestaltcomve_pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (s.f.). Comunidad educativa. Mineducación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82545.html#:~:text=Es%20aquella%20conformada%20por%20estudiantes,marcha%20del%20respectivo%20establecimiento%20educativo

Orta Salazar, M. (2018). Causas y efectos de acoso escolar en los alumnos de Nivel Medio Superior del Centro Educativo Alianza. [Tesis de Maestría en Educación y Formación Docente]. Universidad Alianza, Morelos, México.

Quecedo, R., & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de Investigación Cualitativa. Revista de Psicodidáctica. (14), 5-39.

Sánchez, A., Moreira, V. & Mirón, L. (2011, marzo). Sexo, género y agresión. Análisis de la relación en una muestra de universitarios. Boletín de Psicología (101), 35-50.

Esperanza, K. (2018, 11 de julio). Sector constructor genera 50% de emisiones contaminantes. Centro Urbano. https://centrourbano.com/construccion/constructor-genera-50-contaminantes/

Schwarz, A. (2006). El libro del bullying. Bullying, cyberbullying y sexting, un peligro mayor. Fhttps://www.academia.edu/36937421/LIBRO_El_libro_del_bullying_Alexander_Schwarz_EbookR

Published

2022-07-31

How to Cite

Orta Salazar, M. (2022). The normalization of school bullying in the higher middle level. Voices and Knowledge, 5(5), 18–24. https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2022.5.34

Issue

Section

Articles