The legal statements established in the site by edicts in the indirect amparo trial
DOI:
https://doi.org/10.22201/fesa.vocesysaberes.2024.12.101Keywords:
Language, speech, legal statements, interpretation, legal analyticsAbstract
The objective of this article is to know the language and discourse, with the purpose of constructing legal statements established in the location by edicts in the indirect protection trial, starting from its doctrinal vision to its classification; determine if there is agreement between the classification analyzed and the content of said statements and warn of possible deficiencies in the Mexican legal system.
For the above, this speaker will start from the empirical method, which is born from the experience acquired in the jurisdictional function both in district courts and in collegiate circuit courts, with the purpose of contributing and improving the administration of justice in our country.
References
Alba, J., Martínez, A. y Ortega, J. (2021). Lenguaje: instrumento del desarrollo humano. Revista Digital Universitaria. Vol. 22. No. 5.
Atienza M. y Ruiz, J. (2004). Las piezas del derecho, Teoría de los enunciados jurídicos, Editorial Ariel.
Bobbio N. (2016). Teoría General del derecho. 5ª. Edición. Edit. Temis.
Cáceres, E. (2000). Lenguaje y derecho. Las normas jurídicas como sistemas de enunciados, Universidad Nacional Autónoma de México.
Correas, O. (1992). Crítica de la ideología jurídica, Universidad Nacional Autónoma de México.
E. Álvarez G. (2008). La enseñanza del discurso jurídico oral y escrito en la Carrera de Abogacía. Revista sobre la enseñanza del Derecho. No. 11. ISSN 1667-4154.
Dworkin, R. (1989). Los derechos en serio. Trad. Marta Guastavino. Edit. Ariel.
Márquez, R., Hernández, R. (2013), Lineamientos y criterios del Proceso Editorial, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Jurídicas.
Ovalle, J. (2003). Derecho procesal civil, Oxford.
Palomar J. (1981). Diccionario para Juristas. Mayo Ediciones.
Real Academia Española. (s.f.). Lengua. En Diccionario de la lengua española. Rae https://dle.rae.es/lengua.
Real Academia Española. (s.f.). Lingüístico, ca. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/lingü%C3%ADstico#:~:text=lingü%C3%ADstica%20general-,1.,comunes%20a%20las%20diversas%20lenguas.
Real Academia Española. (s.f.). Discurso. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/discurso.
Ruiz, J., (2015) Sobre el Kelsen de Ferrajoli. Isonomía No. 43.
https://isonomia.itam.mx/index.php/revista-cientifica/article/view/77/80
Senado de la República. El lenguaje jurídico. Instituto de Investigaciones Jurídicas, UNAM, p.24. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/6/2926/5.pdf
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
El uso de las tecnologías del aprendizaje y conocimiento en la enseñanza de la teoría curricular: Una lectura pedagógica
Accorssi, A., Scarparo, H. y Pizzinato, A. (2014). La dialogicidad como supuesto ontológico y epistemológico en Psicología Social: reflexiones a partir de la Teoría de las Representaciones Sociales y la Pedagogía de la Liberación. Revista de Estudios Sociales, (50). 31-42.
Contreras, J., Pérez de Lara, N. (Compiladores) (2010) Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.
Escamilla, J. Sánchez, J.A. (2020) La enseñanza de la investigación pedagógica: una experiencia con Classroom suite Google. 12do. Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2020. Cuba.
Escamilla, J. (2013) (Coord.) Repensar la educación ambiental. Reflexiones desde el campo pedagógico. México: UNAM-FES Aragón.
Lebert- Sereni, F. (2016) Estudio de lo singular. Las ciencias humanas como ciencias de lo singular: ¿analizar, predecir, comprender, interpretar? En Ducoing, P. La investigación en educación: epistemologías y metodologías. México: Asociación Francófona internacional de investigación en ciencias de la educación. Sección mexicana/ Plaza y Valdés.
Rodríguez, G., Gil, J., García, E. (1999) Metodología de la investigación cualitativa. Granada, España: Aljibe.
Téllez-Carvajal, E. (2017). Reflexiones en torno a la “ciudadanía digital”. Revista Doxa Digital, 7(13), 47–65. https://doi.org/10.52191/rdojs.2017.34
Van Manen (2003) Investigación educativa y experiencia de vida. Ciencias humanas para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. España: Idea Books. S.A.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.